انواع روغن های صنعتی

روغن های صنعتی طیف وسیعی از روغن هایی که برای روانکاری کاربرد دارند را تشکیل می دهند. این روغن ها برای کاربرد ها و اهداف مختلف در صنعت استفاده می شود و معمولاً برای هر مشخصه خاص روانکار مشخص به خود آن تولید می شود. مثلا برای کاربرد دوام بالا در دمای بالا و یا دمای پایین و سازگاری با مواد خاص و در شرایط کاری داخل دستگاه یا بیرون دستگاه هر کدام نیاز به روغن و یا روانکار خاص خود دارد. در این مقاله در مورد انواع روغن صنعتی و کاربرد آن ها صحبت می کنیم.

روغن صنعتی چیست؟

روغن صنعتی در واقع بسیار شبیه به چربی‌ها است. همانند انواع چربی‌ها از تری گلیسرید و دی گلیسرید تشکیل شده است. در ترکیب این روغن ها  مقدار قابل توجهی چربی اشباع نشده وجود دارد و باعث شده تا این روغن در دمای اتاق به شکل مایع باشد. روغن ها بطور کلی به شکل صنعتی و خوراکی وجود دارند و هر کدام دارای خاصیت شیمیایی و فیزیکی خاص خود هستند.

تاريخچه روغن های صنعتی

تا قبل ازسال ۱۸۵۶روغن موردنياز ازمنابع روغن هاي حيواني مثل روغن نهنگ، گاو، خوك و… وهمچنين روغن هاي گياهي براي روانكاري چرخ هاي ارابه ها وتجهیزاتی که نیاز به روغن کاری داشتند، استفاده می شد. هیچ ترکیبی به عنوان روغن های صنعتی وجود نداشت. ولي به دليل اين كه مقاومت رون های طبیعی پايين بود به سرعت تجزيه وفاسد مي شدند و موارد استفاده آنها محدود بود. به مرور و با پیشرفت صنعت نیاز به مواد جدید بیشتر احساس می شد تا قادرباشند اصطحكاك بين سطوح متحرك راكاهش دهند.

و پس ازاستخراج نفت و پيشرفت سريع صنعت نفت در سال ١٨٨٣و رونق فرايندهاي تقطير و تصفيه نفت خام روغن هاي پایه نفتي (روغن های صنعتی) توليد شده و با موجود شدن روغن های صنعتی به تدریج جای روغن های طبیعی را گرفتند. به علت برتری روغن هاي نفتي خيلي سريع اسـتفاده ازروغن هاي حيواني، نباتي، ماهي و غیره براي روغن كاري به تدريج منسوخ شد.

همگام با پيشرفت صنايع نيازبه روغن هاي باكيفيت بالاتربيشترشد. درابتدا سعي گرديد با تصفيه بهتر روغن و افزودن مواد افزودني جديدتر و باكيفيت بالاتر، روغن مناسب با دوام بيشتر توليد شود ولي باز با افزايش نيازهاي زندگي و پيشرفت علم وتكنولوژي و دست يابي بشر به تكنولوژي هاي جديد و تسخيرفضا و كرات ديگر نياز به توليد روغن هاي متعدد گرديد كه با تهيه وساخت روغن های صنعتی كه ازطريق فعل وانفعالات شيميایي پيچيده اي بدست مي آيند،روغن هایي ساخته شده كه قادربه تحمل رنج وسيعي ازفشارها ودرجه حرارت ها براي كاربردهاي خاص خودباشند.

همچنين ظهور انرژی هسته اي نيز بعد ديگري بـه نيازهاي روان كننده ها وديگرمحصـولات نفتي افـزوده است. وسايل موجود درصنايع هسته اي اعم از راكتورهای تحقيقاتی وتوليد نيرو، ماشين الات فرايند سوخت، حمل كنندها، جرثقيل هاي تاسيسات توليد تشعشع به روغن های صنعتی و گريس ها و مايعات آلي خاصي براي انجام روانكاري دارند. از آنجایي كه صنعت نيروگاه هسته اي هنوزدرحال توسعه مي باشند ونمونه هاي طراحي شده وشرايط عملياتي درحال تغييرهستند راه طولاني درپيش روي مهندسين و محققين شاغل درساخت روغن های صنعتی و روانكارها و گریس ها  قرارداده است.

مزیت استفاده از روغن صنعتی در موتور ماشین آلات و چرخ دنده‌ها

  • منجر به افزایش عمر و دوام بالا می شود.
  • ضد زنگ است.
  • مقدار اصطحکاک را کم می کند.
  • ضد خوردگی است.
  • روان شدن حرکت را به دنبال دارد.

تولید روغن صنعتی

بخش اعظم روغن صنعتی، روغن پایه می باشد که باید با مواد افزودنی مخلوط شوند.‎ ‎روغن‎ ‎پایه مایعی است که از نفت خام گرفته می شود. برای تولید روغن پایه ‏استفاده از برش مواد نفتی، تصفیه روغن های کارکرده و‎ ‎تولید به روش مصنوعی استفاده می شود. مواد افزودنی همان مواد شیمیایی با ترکیبات پیچیده ای هستند که‎ ‎با ‏افزودن مقدار مشخص از آنها به روغن پایه، روغن صنعتی با خصوصیات دلخواه و خاص ایجاد می شود.

‎ ‎ عملیات تقطیر نفت خام پیش نیاز ‎تهیه روغن صنعتی است. این کار در چند‎ ‎مرحله تقطیر در جو و ‏تقطیر در خلا انجام می شود تا یک برش نفتی خاص که گرانروی، نقطه اشتعال و نقطه ریزش معین داشته باشد، حاصل‏‎ ‎شود. ‎سپس در‎ ‎واحد آسفالت گیری، مواد آسفالتی که ته مانده برج تقطیر در خلا هستند با‎ ‎تزریق حلال پروپان ‏استخراج می شود. سپس برای بهبود شاخص گرانروی روغن، ترکیبات نامطلوب موجود ‎در روغن با استفاده از روش های ‏مختلف از روغن جدا می شود.

دیدگاهی موجود نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *